WYŁĄCZENIA Z MASY UPADŁOŚCI NA PODSTAWIE ART. 63 UST. 1 PKT 2

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt. 2 ustawy Prawo upadłościowe nie wchodzi do masy upadłości wynagrodzenie upadłego za pracę niepodlegające zajęciu. Aby określić wysokość ww. wynagrodzenia należy sięgnąć do przepisów prawa pracy, tj. art. 87 i 871 Kodeksu pracy. Ogólną zasadą ochrony świadczenia pieniężnego należnego ze stosunku pracy jest reguła mówiąca, iż nie wchodzi do masy upadłości kwota stanowiąca połowę wynagrodzenia upadłego, ale musi pozostać mu nie mniej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W aktualnym stanie prawnym na rok 2022 kwota minimalnego wynagrodzenia wynosi 2209,56 zł netto (po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne i zaliczki na podatek PIT).

Powyższa norma jest zasadą ogólną od której, zgodnie z art. 87 i 871 Kodeksu pracy, istnieją wyjątki z uwagi na szczegółowy charakter powyższych regulacji. W przypadku, gdy na upadłym ciąży obowiązek alimentacyjny, potrącenie może być dokonane do wysokości trzech piątych wynagrodzenia a w przypadku egzekucji innych należności lub potrącania zaliczek pieniężnych – do wysokości połowy wynagrodzenia. Suma powyższych potrąceń ( w przypadku zbiegu świadczenia alimentacyjnego z innymi tytułami egzekucyjnymi) nie może jednakże przekroczyć wysokości trzech piątych wynagrodzenia.

Ograniczenie dopuszczalności dokonywania potrąceń ma zastosowanie do wszystkich składników wynagrodzenia za pracę – stałych i zmiennych, wypłacanych co miesiąc lub z inną częstotliwością, w formie pieniężnej oraz w naturze. Jednakże zgodnie z aktualna linią orzeczniczą powyższej ochronie nie podlega m.in. odszkodowanie z tytułu rozwiązania umowy o pracę z naruszeniem prawa, wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy po przywróceniu pracownika do pracy z uwagi na regulacje zawarte w dziale trzecim Kodeksu pracy, stanowiące, iż powyższe świadczenia nie wchodzą w zakres wynagrodzenia za pracę.

Wskazać należy, iż zabronione są jakiekolwiek potrącenia z wynagrodzenia za pracę, których celem byłaby bezpośrednia lub pośrednia zapłata pracodawcy, jego przedstawicielowi lub pośrednikowi za otrzymanie lub zachowanie zatrudnienia. Płaca podlega zajęciu sądowemu bądź cesji wyłączenie w trybie i granicach przewidzianych przez prawo krajowe.